Edward De Bono's Thinking Hats :Part 1

Assalamualaikum <3

Berdebu lagi lah ye, piqa punya blog. Asiff. Tak sengaja. Almaklumlah, masuk university banyak taklifan yang kita pegang.. Kalau bukan taklifan dalam kelab, tapi taklifan yang kita sekarang sedang pegang, as anak, student and as a community sendiri. 

Sedarlah, yang sekarang ni, kita dah tak boleh nak main2. Memang sepatutnya kita think as an adult, not a child. Bukan patutnya kita sedar sekarang, sepatutnya dah lama sedar dah. Tapi memandangkan kita baru sedar sekarang, let's take this as the first step to change. First step untuk kita laksanakan tanggungjawab sebenar kita.

Just nak share satu perkongsian yang piqa dpt semalam ketika liqa fikri... Seriously, nice yang amat :)

Pernah dengar Edward De Bono's Thinking Hats?
If korang masuk UTP, wajib amek subject ni and percayalah... Sebenarnya ada kegunaan belajar pasal benda ni.. Selama ni piqa fikir takde maknanya.. Tapi sekarang barulah percaya :)

Ok, ni sharing berkenaan tajuk semalam, Bahana Melawan Arus Fitrah. This is tajuk yang dikupas.

Betapa piqa rasa sebenarnya masyarakat kita semakin berfikiran agak sempit , sehinggakan benda lain kita tak pandang and tak ambil kira.  Ok sebelum tu kita terangkan pasal hats, hats ni lah ye..

White Hat: gather infos and facts
Green Hat: Be creative
Black Hat: The judgement
Red Hat: Feeling, hunches and intuitions
Yellow Hat: Optimism
Blue Hat: Manage Thinking Proces

Ok, dalam perbincangan kami dua hari yang lepas ketika liqa fikri is, macam mana nak kembalikan saudara2 kita yang melawan fitrah ini ke jalan yang benar?

Sebelum itu, apa yang kita terfikir when we talked about this?

Ishhh, tak patut buat camni...
Ishh, neraka lah jawabnya!
Awak, berdosa tau buat camtu... Masuk neraka karang.....
This would be what people thought of. And it's true. Human tends to look at the minor view, not wholly. What do i meant by wholly. Contohnya, ketika orang sedang solat berjemaah di masjid, tetiba bunyi hon..

Pinnnn, pinnnnn!!!!

Pastu, bila dah habis solat, semua serbu orang yang pin tu... And marah2 orang tu sampaikan mereka minta maaf... Pastu kita as viewer tau pasal peristiwa tu and kita judge orang tu... Agak2 apa yang kita akan fikirkan dulu..

Ya Allah, sampai nya hati dia kacau kita solat...
Ya Allah, apa silap kami smpai dia nak kacau jemaah ni..
Ishhh,, memang dia kene marah pon. Mohon maaf tu pon memang logic pon.. 
Tapi tahukah anda, salah siapa yang pertama-tamanya??

Salah kita yang tak reti nak parking leklok... Salah kita yang tak reti nak mudahkan kerja orang lain.. Sampai perlu ditegur..

So, salah siapa dulu yang menyebabkan peristiwa tu berlaku. Bayangkan sekiranya kereta di 'park' seelok yang boleh... Dan tak ganggu pemandu lain... InsyaAllah masalah macam ni tak timbul...

Nampak tak betapa sebenarnya manusia perlu betulkan pemikiran kita. Jangan terlalu rigid, jangan terlalu sempit.... Kita tak nak nama Islam dibentuk dengan akhlak seperti ni.. Kita nak nama Islam dibentuk atas akhlak orang lain. Kita nak kita yang meng'influence' orang tu sehinggakan nama Islam naik.

Ok, back to the topic.. Apa kaitannya dengan tajuk yang dikupas haritu..

Those people yang tend to lawan arus fitrah sebenarnya ada masa lampau yang sangat hebat .. Kiranya sangat kuat sehingga menjurus mereka kearah itu... Jadi apa kaitan dengan tukar cara pemikiran.. If kita tau sebab mereka berbuat begitu, mesti kita treat them differently kan???

Jangan terus gunakan black hat terhadap mereka.. First kita guna green hat, think of what we can do to touch their heart, to get their trust ..Cuz, they need people to hear them out.. Trust need to be earn....

 Seek to understand them.. Not judge them.
InsyaAllah, mereka hanya perlu disentuh hati mereka untuk kembali ke tuhan.. Tak kemana kita semua kecuali kepada tuhan.

Sambungan slot ini pada entry seterusnya insyaAllah.


Salam sayang,
_pqzamri <3

Comments

Popular posts from this blog

Giveaway bersama Sponsor by Mrs Pip

TGBian batch 34

Favourite Blogger